www.lenovo.com
Produsent av bærbare datamaskiner både til det norske markedet og til resten av verden, med særlig fokus på salg til bedriftsmarkedet. Deler av virksomheten var tidligere eid av IBM.
Lenovo ble virkelig kjent i det norske markedet etter at de kjøpte hele IBMs PC-produksjon. Dette var en nokså uvanlig transaksjon. Det har vært vanlig med det motsatte, nemlig at store amerikanske selskaper kjøper kinesisk virksomhet, men her ble altså Lenovo som kjøpte produksjon av datamaskiner fra IBM.
Videreføres kvaliteten?
Et spørsmål man kan stille er om den kjente kvaliteten som IBM har stått for gjennom sine merkevarer som f.eks. IBM Thinkpad, IBM ThinkVantage blir videreført. Man kan håpe på det, for IBM har ikke fått sitt gode rykte uten grunn. Lenovo fikk i en overgangsperiode lov til å bruke IBM-navnet på produktene, men har siden gått over til å droppe IBM og kun benytte merkene Thinkpad, ThinkVantage osv.
Ekstern lenke: www.lenovo.com